Idé

Vi har lavet en applikation, der skal facilitere et undervisningsmateriale om digital mobning. Ved at lave en applikation gør vi materialet lettilgængeligt for elever og lærere, da mange folkeskoleklasser i Danmark i forvejen bruger iPads og lignende i undervisningen. Applikationen kan dermed fungere som en naturlig del af undervisningen.

Vi har valgt at bygge løsningen op omkring et hypertext-inspireret scenarie, der omhandler ondskabsfuldt drilleri – noget vi anser som et underemne til digital mobning, fordi drilleriet kan ende med at nedgøre den, der bliver drillet.

Frem for at ændre historien undervejs alt efter de valg der træffes, har vi valgt at konfrontere eleverne med hændelserne i scenariet, mens det udspiller sig. Det gøres ved, at man inden scenariets begyndelse får tildelt en karakter, man skal anskue scenariet som. Fx hovedpersonen, hovedpersonens ven eller en anden klassekammerat. Undervejs i scenariet bliver eleverne flere gange konfronteret med handlingen og skal tage stilling til, hvordan de som den tildelte karakter vil reagere.

Scenariet udspiller sig over halvanden uges tid. For at gøre det mere realistisk og spændende, vil eleverne over denne tidsperiode få notifikationer, når der i scenariet udspiller sig en ny scene. Dette for at undgå, at eleverne bruger kort tid på scenariet og derefter hurtigt glemmer det igen. Scenariet er bygget sådan op, at det skal lægge op til diskussion og refleksion af de unges egne handlinger, blandt andet fordi drilleri ikke altid er lige sjovt for alle parter.

Målgruppe

Applikationen henvender sig til folkeskoleelever i udskolingen, typisk 13-16 årige.

Sådan vil vi udbrede løsningen

Løsningen skal udbredes via skolelærernes digitale platforme såsom EMU, Clio Online og lignende. Det kan efterfølgende bringes videre ud på de sociale medier med en kampagne. Kampagnen tager udgangspunkt i nogle af de refleksioner, som eleverne har gjort sig i forhold til spillet.

Mockups af app