Idé og målgruppe

#dutalertilnogen er et koncept, der har til formål at give unge en bedre forståelse af hadefulde kommentarer på nettet. Når de skriver hadefulde kommentarer, er det faktisk en virkelig person, der sidder på den anden side og modtager dem.

Kampagnen skal præsenteres på folkeskolerne i klassetrinnene 6. og 8. Eleverne bliver introduceret for facebookgruppen #dutalertilnogen, hvor der vil være en knap, der hedder “Test dig selv i hvordan du skriver til andre”. Når man trykker på denne knap, kommer man ind på en Facebook-chat. Her vil man kort blive præsenteret for emnet og derefter ført videre til en fiktiv person, Caroline på 15 år, som er klar til at chatte med én. Caroline vil stille nogle spørgsmål, som man hver gang har 3 valgmuligheder for at besvare;

  • Det positive svar
  • Det neutrale svar
  • Det hadefulde svar

Når man har trykket en af valgmulighederne, vil der komme et videoklip frem med en reaktion fra Caroline og derefter vil hun komme med et autosvar til spørgsmålet. Sådan fortsætter det igennem fem spørgsmål med dertilhørende tre svarmuligheder. Man vil til sidst vil få en score i forhold til, hvordan man klarede sig. Hvis man har klaret sig godt, vil man få et diplom, som man kan dele på ens facebookvæg. Se mockups her.

Sådan vil vi udbrede løsningen

Konceptet skal være en del af en større landsdækkende kampagne, hvor den klasse, der til sidst har klaret sig bedst, vil vinde en stor fest for hele klassen. Kampagnen laves i samarbejde med eksempelvis Børns Vilkår, Red Barnet og Mary Fonden.