#Gaden er vores løsning der indeholder en kampagne og container med fællesaktiviteter. Den er nødvendig grundet den islamisk radikalisering som ofte bunder i rodløshed, samt manglende identitet og mening med livet. Personer med disse udfordringer er derfor særdeles sårbare, når de eksempelvis eksponeres overfor propaganda og falske  nyheder fra ISIS  på sociale medier vha. ‘Jihadi cool’, som er glorificering af hellig krig med virkemidler taget fra vestlig popkultur. Dette kan føre til, at de radikaliserede opfordrer til vold eller ytrer hadefulde kommentarer på Facebook.

Idé

Vores løsning består af kombinationen af et offline koncept og en tilhørende online kampagne, da vi mener, at postive offline fællesskaber er nøglen til at gøre unge mindre sårbare overfor propaganda samt mindske hadefulde ytringer eller opfordringer til vold online.

Målgruppe

Målgruppen findes blandt unge ikke-etniske danske drenge mellem 13-17 år opvokset i muslimsk tro. De mangler mening med livet, søger en identitet og et fællesskab, hvilket ofte er forårsaget af clashes mellem den vestlige kultur og den muslimske tro.

Sådan vil vi udbrede løsningen

Offline koncept

Vores idé består af en flytbar container, som placeres i de mest belastede områder i landet. Containeren skal indeholde fællesaktiviteter. Derudover vil containeren indimellem få besøg af megafoner bestående af kendte musikere, som de unge ser op til. De skal derved fungere som et trækplaster, der tiltrækker de unge. Containeren skal være bemandet af et pædagogisk korps med samme baggrund som de unge.

Online koncept

Kampagnen består af tre elementer: En nyoprettet Facebookside (#GADEN), motivationsvideoer og Facebook posts.

  • Facebookside:

  • Motivationsvideoer:

Videoer optaget af kendte musikere som KESI, Gilli og Sleiman. Videoerne postes på kunstnernes egne sider og deles på #GADENs Facebookside. I videoerne skal musikerne opfordre de unge til at besøge den flytbare container, hvilket skal skabe motivation.

  • Facebookopslag:

De kendte musikere udvælger en del af deres sangtekster og omskriver de negative ord/sætninger til en mere positiv ordlyd. Sangene handler om det hårde gademiljø, hvilket derfor vil skabe god relation til konceptet. I opslaget opfordres der desuden til, at de unge kan dele deres egne “Life lyrics”, så der skabes et interaktivt element. Opslaget postes på musikerens egen Facebookside og deles på #GADENs Facebookside.

Ovenstående billeder kan også anvendes som klistermærker, der uddeles på skoler og lignende.