Idé

#GribBolden er et modsvar til de voldelige udfordringer der er på nettet. Mange unge søger anerkendelse (likes og deling) via voldsopfordrende eller hadefulde “challenges” på Facebook. De “challenges” kan i værste tilfælde kan være livsfarlige. Vi søger med vores løsning at komme dette problem til livs ved at skabe et modsvar, som er udfordrende, underholdende og involverende, men uden at fokusere på personlige ofrer. Under hashtagget #GribBolden (i samspil med #hackhadet) skal unge uploade en selvproduceret video til deres Facebook profil, hvor de forsøger sig med følgende udfordring: Klip hul i bunden af to kopper og spænd dem fast om øjnene med en elastik og udfør en selvvalgt (gruppe)aktivitet med en bold.

Storyboard af løsningen

Målgruppe

Målgruppen er unge mellem 13-18 år. Vi har valgt at fokusere på det yngre segment for at komme dem i møde tidligt med opfordring om, at online challenges ikke behøver at være hadefulde eller farlige for at være sjove.

Sådan vil vi udbrede løsningen

Vi vil gøre brug af tre megafoner, som skal kickstarte kampagnen: Christian Eriksen, Rasmus Brohave og Jan Lilie Lauritsen. De skal uploade en video version af vores challenge til deres Facebook netværk. Håbet er, at kampagnen skal gå viralt vha. en masse unge, som spreder videoerne i deres netværk.