Idé

#hackhadet mod digital mobning er en undervisnings-applikation til udskolingen. Den søger at skabe en modbølge til digital mobning hos 13-16 årige. Ved hjælp af virtual reality-videoer kan eleven, på egen krop, sætte sig i henholdsvis mobberens, mobbeofferets og medløberens sted. Det kan de ud fra tre differentieringer af mobning, værende drilleri, mobning og trusler.

Virtual reality er valgt med henblik på at fremme børn og unges empati, så de kan sætte sig i hinandens sted, når nogen oplever digital mobning. Friformobberi søger at fremme børns empati i en tidlig alder, hvilket projektet er inspireret af.

Målgruppe

Vores research har vist, at der generelt mangler materiale med gennemslagskraft til den ældre målgruppe, fx udskolingen. Vi har valgt denne målgruppe, da disse er de største ofre for digital mobning.

Sådan vil vi udbrede løsningen

Læringsmaterialet er inspireret af metoden rollespil, som allerede anvendes i kampen mod mobning i folkeskolen. Ved at skabe rollespil i samspillet med ny teknologi, mener vi at kunne fange de unge bedre, da vi giver dem en ny oplevelse. Samtidig med, at det visuelle udtryk er appellerende til unge, hvor billeder og videoer er en integreret del af hverdagen.

Da løsningen skal fungere som et læringsmateriale på skoler, er meningen, at de enkelte skoler kan leje materialet . Det kan være via bogcentralen eller på skolens bibliotek. Der er forskellige teknologiske udgaver af VR-briller og app’en kræver ikke high-tech briller for at fungere i undervisningssammenhænge.

Løsningen skal ses som et oplæg og inspiration til dialog, refleksion og debat i klasselokalet til at hacke hadet.