Idé

Den offentlige debat på Facebook er fyldt med hadefulde ytringer. Disse afholder tæt på halvdelen af dem, der debatterer på Facebook, fra at deltage i debatten. Platformen har et enormt demokratisk potentiale. Den er dog blevet et sted hvor hadefulde ytringer har fået lov til at overtage og dermed ødelægge debatten.

For at imødegå dette problem, har vi arbejdet med kampagnen #redsamtalen. Kampagnen sigter efter at mindske hadefuld adfærd på Facebook og dermed fremme den demokratiske debat. Formålet er ikke at beskytte mod vold og trusler. Det er snarere at skabe en bevægelse, der fremmer den saglige og sobre debat og forhåbentlig på den måde komme hadet til livs.

Kampagnen består af tre delkomponenter: et hashtag, influencers og et såkaldt overlay til Facebook-profilbilleder. Målet med kampagnen er at udstyre folk med værktøjer til at komme hadet til livs som en fælles og samlet indsats.

Målgruppe

Den primære målgruppe er unge, der i forvejen debatterer på Facebook, men vælger at forlade samtalen, når den bliver for polariseret og hadsk.

Sådan vil vi udbrede løsningen

Vi vil udbrede løsningen via Influencers. Influencerne skal bruge hashtagget baseret på deres egne oplevelser. De skal bruge #redsamtalen i samtaler, hvor hadefulde ytringer kommer til udtryk. Vi har identificeret potentielle influencers til at være kendte debattører med mange unge følgere: fx Peter Falktoft, Emma Holten og Omar Mazouk. Desuden er det tanken, at både hashtagget og overlayet vil blive taget i brug af alle, der ønsker samtaler fri for hadefulde ytringer.