Ide

Denne løsning fokuserer på at udrydde positive tilkendegivelser på hadefulde opslag på sociale medier, så opslagene udbredes i mindre grad. Vores løsning er en videokampagne, som skal gøre folk opmærksomme på, at reaktioner såsom ’likes’ og delinger er med til at sprede hadefulde budskaber.

Videoen tager udgangspunkt i en slåskamp i en skolegård, hvor personer står og kigger på og hepper samtidig med, at det sker. Situationen sættes i parallel til voldsopfordrende opslag på sociale medier samt likes og lignende støttende tilkendegivelser. Videoen er integreret med modtagerens Facebook-profil, så en tilskuer i videoen får modtagerens profilbillede som ansigt, mens følgende tekst vises: ”Er det her dig? Så er du med til at støtte op om had og voldstrusler på nettet.” Hent storyboard til kampagnevideo (pdf)

Målgruppen

Videoen skal vække en emotionel respons og provokere modtageren, for at få dem til at tænke mere over, hvordan de agerer på sociale medier og de konsekvenser det kan have. Konceptet retter sig mod alle unge mellem 13-30 år, men kan nemt skræddersyes til at ramme mindre segmenter mere effektivt.

Sådan vil vi udbrede løsningen

Løsningen afhænger af, at så mange som muligt ser videoen. Den skal deles på sociale medier af institutioner såsom Medierådet for børn og unge, nyhedsmedier o. lign. Videoen afsluttes desuden med en opfordring til at dele videoen. Det gør den for at vise, at man synes budskabet er vigtigt og selv går ind for det.